Zeilen met Aeolus

Aeolus organiseert zeilvakanties voor groepen jongeren die om medische, financiële of sociale redenen extra aandacht nodig hebben. Op kamp gaan met Aeolus betekent vijf dagen zeilen op de Friese meren, kamperen in de buitenlucht, spellen doen, lekker en goed eten en liedjes zingen rond het kampvuur. Op kamp met Aeolus is echter meer dan alleen een vakantie. Het leren zeilen is geen doel op zich, maar een middel om jongeren uit hun gewone omgeving te halen, hun dagelijkse zorgen te doen vergeten en ze meer zelfvertrouwen te geven. Daarnaast ontstaat er in vijf dagen tijd vaak een positieve groepsdynamiek, omdat de jongeren bij het zeilen en kamperen op elkaar zijn aangewezen en vaak nieuwe kwaliteiten in zichzelf en anderen ontdekken.

Keer op keer zien we onwillige pubers in een week tijd veranderen in leuke enthousiaste jongeren.

Onze vrijwilligers zijn geen professionele zorgers, maar zijn vooral goed in het op een leuke manier en met een flinke dosis gezond verstand met de jongeren omgaan, en vaak te benoemen wat er goed gaat. We gaan niet uit van de mogelijke beperkingen of problemen waarmee de jongeren te kampen hebben, maar van wat ze wel kunnen.

De doelgroep

We organiseren kampen voor groepen jongeren die financieel, medisch of sociaal in de verdrukking zitten of dreigen te raken. Jongeren die om verschillende redenen niet zo makkelijk op zeilvakantie zouden gaan. Te denken valt aan:

• Gezinsvervangende tehuizen
  • GGZ-instellingen
  • Asielzoekerscentra
  • Etc.

De kampen zijn aan een aantal beperkingen gebonden:

• De leeftijd van de deelnemers ligt tussen de 12 en 18 jaar
  • Er gaan minimaal 8 deelnemers (exclusief begeleiders) mee
  • De instelling/opdrachtgever moet zelf voor een begeleider zorgen
  • De kampen duren van maandag t/m vrijdag.
  • De instelling/opdrachtgever regelt het vervoer van en naar Friesland.

Zeilkampen

We organiseren onze kampen met een groep enthousiaste vrijwilligers. Mensen tussen de 18 en de 30 jaar, grotendeels HBO- en WO-studenten met liefde voor zeilen en kamperen.

Op kamp gaan twee soorten vrijwilligers mee: De zeilers en de kokers.

De zeiler heeft overdag een boot onder zijn hoede en is naast de route, verantwoordelijk voor de veiligheid en de sfeer. Afhankelijk van het aantal kinderen gaan er meer of minder zeilers mee.

De koker zorgt ervoor dat er de hele dag genoeg, goed en lekker eten en drinken is. Daarnaast zijn de kokers verantwoordelijk voor de logistiek van het kamp. Er gaan altijd twee kokers mee.

De co’s (afkorting van coördinatoren) hebben de leiding over het kamp. Zij zeilen en/of koken gewoon mee, maar bepalen daarnaast samen met de rest van de staf het programma en letten op dat alles gesmeerd loopt.

Bonte avond

Trekkamp

Een zeilkamp duurt in principe van maandagochtend tot vrijdagmiddag. In vijf dagen maken we een rondje over de Friese meren. De route is afhankelijk van hoe de wind staat. We kamperen meestal op een eilandje of ergens aan de kant waar dat toegestaan is. Meestal is er geen stromend water of elektriciteit aanwezig.

Elke avond bouwen we een kamp op. De staf slaapt in een grote tent, de jongeren meestal in dektentjes die over de boten worden opgezet. ’s Ochtends breken we na het ontbijt het kamp weer op en worden de boten zeilklaar gemaakt.

Overdag zeilen we in rustig tempo van a naar b. Hierbij krijgen de jongeren als ze dat willen de kans om zelf de beginselen van het zeilen te leren. We zorgen er altijd voor dat het in de boot erg gezellig is.

Rond lunchtijd en ’s avonds doen we een hoop spellen en spelletjes, wordt er samen met de jongeren gekookt en wordt er een kampvuur gebouwd. Op donderdag is er een bonte avond, waarbij iedereen de kans krijgt gedichten op te dragen, liedjes te zingen of toneelstukjes te doen. Meer dan eens stelen jongeren, waarvan dat een week eerder onvoorstelbaar was de show.

Vast kamp

Voor jongeren die veel structuur nodig hebben kan een trekkamp soms te hectisch zijn. In dat geval is het ook mogelijk te overnachten in een kampeerboerderij. Van daaruit maken we dan dagtochtjes. Verder ziet het programma van een vast kamp er grotendeels hetzelfde uit als dat van een trekkamp.

Kosten

We willen graag zoveel mogelijk jongeren de mogelijkheid bieden om op zeilvakantie te gaan. Dankzij bijdragen van fondsen en donateurs kunnen we onze zeilkampen voor niet-commerciële instellingen aanbieden voor minder dan de kostprijs.

De kosten voor een week op trekkamp met Aeolus zijn ca. €140,- per jongere of begeleider, alles inclusief. Bij een vast kamp komen hier de kosten voor de accommodatie bovenop. De kosten van een kamp zijn afhankelijk van de tijd in het seizoen en van het aantal jongeren dat meegaat. Afhankelijk hiervan kunnen we voor u heel gemakkelijk berekenen hoeveel het precies zou gaan kosten. Hiervoor neemt u contact op met onze Contactpersoon Opdrachtgevers.

Onze werkwijze

Wanneer uw organisatie met ons op kamp wil, gaan we in samenspraak met u het kamp organiseren. Met veel speciale wensen kan rekening gehouden worden.

Kampspel: pionnenroof